פסיכותרפיה / טיפול בעזרת בעלי חיים וסוסים / סדנאות וסיורים לקבוצות וארגונים

בעלי חיים במרכז חוויות - טיפול בעזרת בעלי חיים וסוסיםבעלי חיים במרכז חוויות - טיפול בעזרת בעלי חיים וסוסים

"מרכז חוויות" הוקם בשנת 1998 על רקע מחקרו ותהליך שיקומו האישי של ד"ר יוני יהודה- מייסדו של המרכז, מטפל מומחה בעזרת בעלי חיים וד"ר לפסיכולוגיה. ד"ר יהודה למד מניסיונו האישי את ערך הטיפול בעזרת בעלי חיים. הוא נפצע בשנת 1987 כשהמצנח שלו נקרע בעת צניחה, והיה מראשוני נכי צה"ל שרכיבה על סוסים שולבה בתהליך שיקומם. ב- 1996 הוא נפגע בפעולת איבה ועד היום מתמודד עם מצבו ומשתקם.

המרכז שם לו למטרה לפעול למען בני האדם ובעלי החיים, והוקם מתוך מגמה לחיבור ויצירת קשר בלתי אמצעי ביניהם, תוך הקפדה על רווחה והדדיות בקשר המתפתח. המרכז הינו מרכז טיפולי ייחודי מזה למעלה מ- 20 שנה, המצליח בעזרת גישתו הטיפולית החדשנית של ד"ר יהודה וציוותו, לסייע למגוון רחב של מטופלים המתמודדים עם לקויות רבות.

הגישה הטיפולית ב"מרכז חוויות" מבוססת על מודל "המשולשים הטיפוליים- תהליכים פסיכותרפויטיים בעזרת בעלי חיים" אשר פותח ע"י ד"ר יהודה, ומהווה יסוד לפרקטיקה הפסיכותרפויטית הצומחת ומתהווה במרחב של טיפול בעזרת בעלי חיים בארץ ובעולם. במהלך השנים חקר ד"ר יהודה תהליכים אלו בסביבתם ובעזרתם של בעלי החיים (בריאים, משוקמים ובתהליך שיקום), לרווחת האדם בכלל ולרווחת האדם המשתקם והמתמודד עם נכויות ומורכבויות שונות. מודל זה קיבל הכרה בינלאומית (ISAAT, IAHAIO) בשנת 2008.

יסודו של הקשר בין האדם לבין בעלי החיים הוא הבנת ממלכת החיות אשר אנו חלק ממנה, ממלכה מופלאה אשר במהלך הדורות התרחקנו ממנה ואיבדנו את הקשר היסודי המאפשר רגישות ונתינה, חמלה ושמחה פשוטה, ללא תנאי. הקשר המהותי בין האדם לבין בעלי החיים הינו הדדי, שכן בעלי החיים "מקבלים" ומכילים אותנו ללא תנאים וללא גבולות.

במהלך השנים "מרכז חוויות" טיפל בהצלחה וסייע לאלפי אנשים מכל הגילאים, ביניהם הנולדים עם נכויות ולקויות שונות, מי שחוו טראומות למיניהן, נכי צה"ל, אנשים עם מחלות ותסמונות כרוניות ועוד. כמו כן, עשרות אלפי בעלי חיים ניצלו ושוקמו ע"י ד"ר יהודה, במהלך 20 שנות פעילות המרכז. 

המרכז שוכן באלעזר שבגוש עציון, מדרום לירושלים (כ- 10 דק' נסיעה), ומשתרע על פני שטח של כ- 4 דונם הבנויים באופן אינטימי וידידותי למבקר, אל מול נוף עוצר נשימה. מבנה המרכז מאפשר תנועה ומעבר בין מאות בעלי חיים באופן קל ונגיש ומותאם גם לנכים ולבעלי צרכים מיוחדים. בשל צרכיהם המיוחדים של המטופלים ולרווחת בעלי חיים והמבקרים - המרכז שומר על ממשק זואו-וטרינרי קפדני הן בתזונת בעלי החיים והן במבנה הכלובים וניקיונם תוך שמירה על איכות הסביבה.

המרכז פועל באישור ובפיקוח מחלקת הווטרינריה של מועצה אזורית גוש עציון, בליווי צמוד של וטרינרים מומחים ובאישור רשות שמורות הטבע והגנים, איגוד ערים לאיכות הסביבה, משרד החקלאות. כמו כן, המרכז פועל בהסדר עם קופות החולים, ביטוח לאומי (בעבודה עם נפגעי פעולות איבה), ספק מורשה של משרד הביטחון, משרד הרווחה ומרכזי חוסן.


הטיפול בבע"ח דורש משאבים מרובים והמרכז נמצא במצב תמידי של חוסר אמצעים. בתרומתכם, תעזרו לנו לקיים את "מרכז חוויות", להמשיך להציל ולשקם בעלי חיים ולטפל במטופלים רבים.


מקום שומר שבת ומונגש לנכים - מרכז חוויות טיפול בעזרת בעלי חיים